Koodiavain
Tarvitset:
koodiavaimen, kynän, paperin, sakset ja pelikaverin.
Ohje:
Keksi valmiiksi jokin sana/tekeminen tai paikka. esim. KEVÄT
Kirjoita se ylös. Katso koodiavainta ja piirrä paperille kirjainta vastaava koodi.
Leikkaa koodit irti ja piilota ne Kotiin. Kun olet piilottanut koodit, pelikaverisi esim. äiti saa lähteä etsimään koodit. koodit löydettyään näytä hänelle koodiavainta ja hän koittaa ratkaista sanan.
Seikkailurata (kotona)
Rakenna kotiisi seikkailurata. Käytä tuoleja, tyynyjä, patjoja, pehmoja, mitä vaan löydät ja mitä sinulla on lupa käyttää. Kulje rataa eritavoin esim. kävellen, takaperin ja kontaten. Koita joka kerralla olla osumatta maahan. Houkuttele sisarukset mukaan seikkailuradalle. Voitte leikkiä, että osa radasta on laavaa, osa sademetsää jne.
Karkkijahti (karkkipäivänä)
Piilota suklaamunia tai karkkeja ympäri kotia karkkipäivänäsi. Voit myös pyytää, että vanhemmat piilottavat puolestasi. Sitä mukaa, kun löydät herkut saat syödä ne 🙂
Vinkki: voit tehdä vanhemmille oman herkku etsinnän.
Valokuvasuunnistus
Tarvitset:
pelikaverin, seikkailumielen, kynän, paperin ja valokuvat
Ohje:
Ota puhelimella kuvia kotoa esim. ovista, verhoista jne. Voit myös piirtää nämä kohteet paperille ns. kartaksi
Mieti jokin sana valmiiksi, esim. kirahvi (7 kirjainta).
Kirjoita kirjaimet lapuille ja piilota aina yksi kirjain sinne, mistä olet kuvan ottanut.
Ota niin monesta paikasta kuva kuin kirjaimia on keksimässäsi sanassa.
Kirahvi=7kirjainta=7kuvaa. Näytä pelikaverillesi, esim. veljelle kuva ja hän etsii kirjaimen kuvan luota. Kun kaikki kirjaimet on löydetty, hän ratkaisee sanan niistä. Voit myös soveltaa pelin ulos tehtäväksi.
Aarteenetsintä
Tarvitset:
kynän, paperin, pelikaverin ja aarteen
Ohje:
Piirrä aarrekartta kotisi pohjalta. Voit lisätä halutessasi kartalle stoppeja/”saari”, esim. jumppatuokio, vesipiste, naurusaari jne. Halutessasi voitte myös pukeutua seikkailijoiksi.
Piilota aarre kotiin ja merkitse kartalle aarteen sijainniksi X. Voit joko itse lähteä etsimään aarretta esim. pehmolelujesi kanssa tai pyytää perheenjäsentä etsintään mukaan. Sovitte aloituspaikan ja (jotta aarteenetsinnästä tulee tuplasti hauskempaa niin) liikkumistavan myös (esim. apinakävely). Stopit/saaret kartalla ovat extraa eli vesipisteessä pitää juoda, naurusaarella nauraa ja kertoa vitsi jne. Onnea etsintään!
Arvaa Kuka (salapoliisi skaba)
Tarvitset:
pelikaverin, kynän ja paperin
Ohje:
Valitse yksi lelusi jääneeksi. Katso, minkä näköinen se on ja kirjoita vihjeitä paperille. Esim. sillä on vihreä paita, se on pehmeä, se löytyy sängyltäni jne.
Pelikaverisi tarkoituksena on ratkaista, kuka on kyseessä vihjeiden perusteella. Tätä voitte soveltaa myös niin, että jokin perheenjäsen on ”kohteena” arvattavaksi.
Siivouskisa
Tarvitset:
Reipasta mieltä, kynän ja paperin
Ohje:
Kirjaa paperille viikonpäivät maanantaista sunnuntaihin. Jokaisen viikonpäivän kohdalle mietit siivouksen, jonka voit itse suorittaa. Ota tähän mukaan koko perhe ja teette siivouskisan. Hän, joka siivoaa onnistuneesti omat tehtävänsä, palkitaan. Esim. saa valita perjantai-illan leffan tai mitä silloin syödään jne.
SEIKKAILUA YKSIN
- Hanskagolf:
Lähde lähimetsään ja kehitä itsellesi rata, jossa on lähtöpiste ja jokin maali mihin pitää osua, kuten puu. Tavoitteena on heittää hanskaa kohti maalia ja laskea monta heittoa tarvitsit lähtöpisteestä maaliin osumiseen. Haasta kaverisi mukaan ottamalla kuva radastasi ja piirtämällä siihen lähdön ja maalin, monellako heitolla hän sai osuman?
- Majaleikit:
- Rakenna metsään maja, mistä pystyisit rakentamaan siihen katon, seiniä, oven, portaat?
- Rakenna metsään myös eläimille koti. Mitä eri asioita eri metsän eläimet tarvitsevat?
- Mandala:
Kerää luonnosta erilaisia tavaroita ja rakenna niistä mandala. Ota kuva muistoksi ja ilahduta sillä vaikka isovanhempiasi!
- Suunnistusrastit:
Käy kokeilemassa suunnitusta interaktiivisesti MOBO-palvelun avulla. Voit ladata sovelluksen puhelimeesi ja katsoa missä on lähimmät rastisi:
SEIKKAILUA PERHEEN KANSSA
- Sokko:
Leikkikää sokkoa esimerkiksi metsässä niin, että toinen ohjeistaa kertomalla sanallisesti ohjeita mihin pitää mennä ja mitä väistää. Voitte haastaa itseänne poistamalla myös äänen käytön ja keksiä erilaisia merkkejä/ohjaustapoja millä saatte sokkona olevan liikkumaan halutulla tavalla.
- Hämähäkin seitti:
Tehkää langalla hämähäkin seitti esim. kahden puun väliin sikin-sokin ja yrittäkää mennä sen läpi koskematta seittiin. Pystyttekö jokainen mennä erikohdasta seittiä?
- Aivoriihi:
Asettakaa naru lyhimmän perheen jäsenen leuan korkeudelle esim. kahden puun väliin. Teidän tehtävänne on päästä kaikki vuorollaan narun yli toisianne auttamalla niin, että et saa palata enää takaisin toiselle puolelle narun ylitettyäsi.
- Sähkötys:
Muodostakaa perheestänne jono, jossa kaikki muut laittavat pipon silmien peitoksi ja vain viimeinen saa olla silmät auki, joka johtaa jonoa metsän siimeksessä.
Voitte haastaa perhettänne niin, ettei kukaan saa puhua, vaan jonon viimeinen lähettää ennalta määrätyn merkin ja ”sähköttää” sen jonossa aina seuraavalle ja jonon ensimmäisen saatua merkin liikkuu sen ohjeen mukaisesti (esim. oikean olkapään kopautus tarkoittaa, että käännytään oikealle)
Muistakaa vaihtaa jonon viimeisenä olevaa.
- Etsi luonnosta:
- jotain mitä tarvitsee nuotion sytytykseen
- jotain mitä eläimet tarvitsee
- jotain mitä ihminen tarvitsee
- jotakin keltaista
- jotakin sinistä
- jotakin kaunista
- jotakin kummallista
kerro perheellesi, miksi valitsit juuri nämä esineet?
voitte kisata perheen kanssa, kuka löytää nämä ensimmäisenä
- Puuleikki:
Yksi valitaan leikin hipaksi, muut menevät kukin yhden puun luokse, jotka ovat mahdollisimman saman matkan päässä toisistaan. Kun hippa huutaa vaihto, kaikki puun luona olevat vaihtavat toiseen puuhun ja samalla hippa yrittää päästä jonkun puun luokse. Se kuka jää ilman puuta tulee uudeksi hipaksi.
- Puuketju-leikki:
Muodostakaa ketju, jolla yritätte valloittaa puita, vaihtamalla aina puuta liikkumalla ketjuna käsikädessä puiden välissä. Jos ympärillänne ei ole puita, voitte soveltaa leikkiä esimerkiksi kiviin, polkuihin tai leikkitelineisiin.
- Sillit purkissa:
Yksi leikkijöistä menee piiloon, muut pitää silmänsä kiinni ja laskee 15, jonka jälkeen he lähtevät etsimään piilossa olevaa. Kun piilossa oleva löytyy jää etsijä samaan piiloon hiljaa. Se kuka viimeisenä löytää muut piilossa olijat, saa seuraavalla kierroksella aloittaa menemällä piiloon.
- Lipunryöstö:
Jakakaa leikkijät puoliksi kahdelle alueelle. Molemmat joukkueet piilottavat lipun/jonkun sovitun esineen omalle alueelleen. Kuka löytää vastakkaisen joukkueen lipun ja tuo sen omalle puolelle ensimmäisenä, on voittaja. Jos puolustava joukkue saa kosketettua sinua ryöstöretkellä, joudut palaamaan takaisin omalle puolelle.